Poradnik interesanta - Infrastruktura drogowa, transport publiczny, archiwum zakładowe
Zezwolenie na zajęcie pasa drogowego drogi gminnej na prawach wyłączności
Miejsce załatwienia sprawy
Urząd Gminy Baranów, ul. Rynek 14, 24-105 Baranów
poniedziałek godz. 8:00-16:00, wtorek-piątek godz. 7:00-15:00
Stanowisko ds. utrzymania infrastruktury drogowej i gminnych obiektów budowlanych, transportu publicznego i archiwum zakładowego
I piętro, pokój nr 2
tel. +48 (81) 883 40 27 wew. 21
Wymagane dokumenty
Wypełniony wniosek wraz z załącznikami doręczony przynajmniej na 30 dni przed rozpoczęciem robót. Do wniosku należy dołączyć:
- szczegółowy plan sytuacyjny w skali 1:500 lub 1:1000, z zaznaczeniem granic i podaniem wymiarów planowanej powierzchni zajęcia pasa drogowego,
- zatwierdzony projekt organizacji ruchu drogowego – jeżeli zajęcie pasa drogowego wpływa na ruch drogowy lub ogranicza widoczność na drodze albo powoduje wprowadzenie zmian w istniejącej organizacji ruchu pojazdów lub pieszych,
- dokumenty rejestrowe firmy: Regon, NIP oraz dla podmiotów prawnych wypis z KRS; dla podmiotów fizycznych wypis z ewidencji działalności gospodarczej, Pesel,
- w przypadku ustanowienia pełnomocnika - oryginał lub poświadczony odpis pełnomocnictwa,
- dowód uiszczenia opłaty skarbowej (o ile istnieje konieczność pobrania).
Wniosek o wydanie zezwolenia na zajęcie pasa drogowego drogi gminnej na prawach wyłączności
Opłaty
Wniosek nie podlega opłacie skarbowej. Za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa (prokury) lub jego odpis – 17 zł (opłata nie dotyczy pełnomocnictwa udzielanego małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu, lub gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony z opłaty skarbowej).
Wpłaty z tytułu opłaty skarbowej można dokonywać na rachunek bankowy Urzędu Gminy Baranów, ul. Rynek 14, 24-105 Baranów: Lubelski Bank Spółdzielczy w Końskowoli Filia w Baranowie Nr 84873600062004008169750001.
Brak uiszczenia opłaty skarbowej jest podstawą do pozostawienia wniosku bez rozpoznania.
Termin i sposób załatwienia
Wydanie zezwolenia lub jego odmowa następuje w formie decyzji administracyjnej, w terminie do 30 dni od daty złożenia wniosku oraz wymaganych dokumentów. Do 2 miesięcy sprawy szczególnie skomplikowane.
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. 2022 r., poz. 2000 z późn. zm.),
- Ustawa z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. 2022 r., poz. 1693 z późn. zm.),
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 1 czerwca 2004r. w sprawie określenia warunków udzielania zezwoleń na zajęcie pasa drogowego (Dz. U. 2016 r., poz. 1264 z późn. zm.),
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. 2022 r., poz. 2142 z późn. zm.),
- Uchwała Nr X/83/2015 Rady Gminy Baranów z dnia 19 listopada 2015 roku w sprawie ustalenia opłat za zajęcie pasa drogowego dróg gminnych (Dz. Urz. Województwa Lubelskiego z dnia 21 grudnia 2015 r. poz. 5302 z późn. zm.)
Tryb odwoławczy
Od decyzji przysługuje stronie prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Lublinie, w terminie 14 dni od daty jej doręczenia. Odwołanie wnosi się za pośrednictwem Wójta Gminy Baranów. Odwołanie nie podlega opłacie skarbowej.
Obowiązek informacyjny
Informacje dotyczące ochrony danych osobowych w Urzędzie Gminy Baranów znajdują się na stronie internetowej www.gminabaranow.pl w zakładce „Samorząd/Ochrona danych osobowych”.
https://www.gminabaranow.pl/index.php/ochrona-danych-osobowych
Dodatkowe informacje
W przypadku zajęcia pasa drogowego bez zezwolenia Wójt Gminy Baranów orzeka o przywróceniu pasa drogowego do stanu poprzedniego i pobiera opłaty karne w wysokości dziesięciokrotnej należnej opłaty.
Ze względu na potrzeby związane z zarządzaniem drogami, wymogi wynikające z warunków technicznych dróg publicznych albo bezpieczeństwa ruchu drogowego, może nastąpić odmowa wydania zezwolenia.