Poradnik interesanta - Zagospodarowanie przestrzenne, gosp. gruntami, gosp. odpadami komunalnymi i ochrona środowiska

Zezwolenie na lokalizację lub przebudowę zjazdu z drogi gminnej

Miejsce załatwienia sprawy

Samodzielne stanowisko ds. drogownictwa, budownictwa oraz transportu publicznego
Pokój nr 2
tel. (81) 883 40 27 wew. 21

Wymagane dokumenty

Wypełniony wniosek z określeniem jakiego typu zjazdu dotyczy (tymczasowy, docelowy).

Wniosek o uzgodnienie lokalizacji zjazdu

Parametry techniczne projektowanego zjazdu

Klauzula informacyjna dot. przetwarzania danych osobowych na podstawie obowiązku prawnego ciążącego na administratorze (przetwarzanie w związku z ustawą z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych oraz ustawą z dnia 14 czerwca 1960 r. KPA)

Do wniosku należy dołączyć:

  1. dwa egzemplarze aktualnej mapy do celów projektowych z koncepcją zagospodarowania terenu i propozycją lokalizacji zjazdu oraz określeniem jego parametrów technicznych,
  2. załącznik określający parametry techniczne zjazdu (długość i szerokość zjazdu, powierzchnię, określenie niwelacji zjazdu, konieczność wykonania przepustów, rodzaj odwodnienia, konstrukcję nawierzchni zjazdu),
  3. charakterystykę obiektu, w tym rodzaj działalności (gospodarcza, mieszkaniowa),
  4. oświadczenie o posiadaniu tytułu prawnego do nieruchomości objętej inwestycją,
  5. odpowiednio wypis i wyrys z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego lub decyzja o warunkach zabudowy,
  6. w przypadku, gdy wnioskodawca jest przedsiębiorcą należy przedłożyć dokumenty rejestrowe firmy (KRS, REGON, wpis do ewidencji działalności gospodarczej),
  7. w przypadku ustanowienia pełnomocnika - oryginał lub poświadczony odpis pełnomocnictwa,
  8. dowód uiszczenia opłaty skarbowej (o ile istnieje konieczność pobrania).

Opłaty

Za wydanie decyzji lokalizacyjnej na zjazd pobiera się opłatę skarbową zgodnie z Ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz.U. z 2016 r., poz. 1827 z późn. zm.). Opłata wynosi:

  1. za wydanie zezwolenia – 82 zł (zwolnione z opłat są zezwolenia związane z budownictwem mieszkaniowym),
  2. za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa (prokury) lub jego odpis – 17 zł (opłata nie dotyczy pełnomocnictwa udzielanego małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu, lub gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony z opłaty skarbowej).

Brak uiszczenia opłaty skarbowej jest podstawą do pozostawienia wniosku bez rozpoznania.

Termin załatwienia sprawy

Wydanie zezwolenia lub jego odmowa następuje w formie decyzji administracyjnej, w terminie do 30 dni od daty złożenia wniosku oraz wymaganych dokumentów.

Tryb odwoławczy

Odwołanie wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Lublinie za pośrednictwem Wójta Gminy Baranów. Odwołanie wnosi się w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji stronie, a gdy decyzja została ogłoszona ustnie – od dnia jej ogłoszenia stronie.

W takcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna. Decyzja podlega wykonaniu przed upływem terminu do wniesienia odwołania, jeżeli jest zgodna z żądaniem wszystkich stron lub jeżeli wszystkie strony zrzekły się prawa do wniesienia odwołania.

Podstawa prawna

  • Art. 29 ustawy z dnia 21 marca 1985r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2017 r., poz. 2222 z późn. zm.),
  • Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 1 czerwca 2004 r. w sprawie określenia warunków udzielania zezwoleń na zajęcie pasa drogowego (Dz. U. z 2016 r., poz. 1264),
  • Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. Nr 225, poz. 1635),
  • Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz.U. z 2016 r., poz. 124),
  • Uchwała Nr X/83/2015 Rady Gminy Baranów z dnia 19 listopada 2015 r. w sprawie określania warunków ustalenia opłat za zajęcie pasa drogowego dróg gminnych (Dz. Urz. Województwa Lubelskiego z dn. 21 grudnia 2015 r. poz. 5302 z późn. zm.),
  • Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2017 r. poz. 1257 z późn. zm.),
  • Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2016 poz.1827 z późn. zm.).

Inne informacje

Decyzja na lokalizację (budowę) lub przebudowę zjazdu nie jest jednoznaczna z zezwoleniem na wykonanie zjazdu. W przypadku chęci wykonania zjazdu należy, po wcześniejszym uzyskaniu pozwolenia na budowę lub dokonaniu zgłoszenia (w rozumieniu ustawy Prawo budowlane), wystąpić do Wójta Gminy Baranów z odrębnym wnioskiem na zajęcie pasa drogowego. W przypadku zajęcia pasa drogowego bez zezwolenia Gmina Baranów orzeka o przywróceniu pasa drogowego do stanu poprzedniego i pobiera opłaty karne w wysokości dziesięciokrotnej należnej opłaty.

Informacja o publikacji dokumentu
Ostatnio modyfikował: Jarosław Michna
Data ostatniej modyfikacji: 2018-08-13 13:01:03
Opublikował: Jarosław Michna
Data publikacji: 2013-08-12 14:27:08
Odsłon: 3911
Dziennik zmian

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies. Wszystkie zasady ich używania wraz z informacjami o sposobie wyrażania i cofania zgody na używanie cookies, opisaliśmy w

  Akceptuję politykę cookies.